Megtetszett már egy gravel bike?

Megtetszett már egy gravel bike?
Hogyan válassz kerékpárt? Mit tud egy gravel bike, amiért ilyen ütemben növekszik a népszerűsége? Ebben a részben egy viszonylag új, de rohamosan teret hódító kategóriával foglalkozunk. 

Röviden: A gravel bike gyors. Bővebben a legtöbb útburkolaton sportos tempóban bringázhat vele bárki. Közel egy országúti kerékpár gyorsaságát adja aszfalton, viszont nagyobb sebességre képes dózerúton és jobb minőségű földutakon, mint egy mountain bike , vagy egy cross / trekking bringa. Maga a „gravel” egyébként a klasszikus szórtkavicsos földutat jelenti. A gravel kerékpárokat alapvetően sportos túrázásra tervezik , és hiába hasonlítanak ránézésre a szintén hajlított kormányos cyclocross modellekre, geometriájukban és más pontokon is eltérnek a speciális versenysport kategóriától.

Gravel kontra cyclocross:
A cyclocross bringák geometriája, szögei nagyjából megegyeznek az országúti versenygépekével , fontos a fordulékonyság, így a meredekebb villaszög, valamint a rövid homlokcső is, hogy hatékonyabban lehessen sprintelni, gyorsítani. A rövidebb láncvillák nem sok helyet hagynak sárvédőnek és egyéb szerelékeknek, itt is a hajtáshatékonyság és a gyorsaság a prioritás. A klasszikus cyclocross bringák gyakorlatilag speciális sportszerek, melyek nagyon kevés ember igényeivel találkoznak, az átlag hobbibringások számára hasonlóan kényelmetlenek, mint a versenyzésre kihegyezett országútik. A gravel bike-ok geometriája viszont inkább a komfort országútikhoz hasonlít , illetve még laposabb szögű és még hosszabb a homlokcső. Inkább hosszabb felsőcsövet és rövidebb kormányszárat alkalmaznak. A láncvillák is hosszabbak, így sárvédő, vagy akár csomagtartó is szerelhető egyes gravel bike-okra.

Gravel bike-ot a sportos hobbikerékpárosoknak:
A gravel bike-ok alkalmasak rá, hogy felvegyük az országútikon is megszokott, a cross/trekkingekhez képest lényegesen sportosabb testtartást (és így gyorsan haladhassunk). Hosszabban és alacsonyabban foghatjuk a kormányt, jobban „belefeszülhetünk” a tekerésbe. A vázkialakítás lehetővé teszi, hogy kimondottan ballonos terepgumikkal is használhassuk ezeket a gépeket. Például a 40-50 mm-es gumikkal a földutak, kevésbé technikás erdei ösvények simán leküzdhetők . Vannak gravel bike-ok, melyekbe 27,5”-es kerékszettet is szerelhetünk, mountain bike szélességű terepgumikkal, sőt, már első teleszkópos villákat is kínálnak kimondottan ehhez a kategóriához. ALternatív megoldásokkal próbálják a hátsó fertály komfortját is biztosítani. Fontos még, hogy a legtöbb gravel bike vázán találhatunk túrafelszerelések, sárvédők rögzítésére alkalmas szemeket, vagyis többféleképpen személyre szabhatjuk ezeket a kerékpárokat, melyek messze túlmutatnak a hagyományos országúti felhasználási területen.

A gravel bike-ok fejlődése egybeesik a „bikepacking” túrázással, ami azt jelenti, hogy a hosszú, többnapos túrákon megpróbálnak minden lehetséges felületet kihasználni a kerékpáron, hogy felszereljenek csomagokat úgy, hogy az ne menjen az irányítás rovására. A gravel bike-okon ezért jóval több rögzítési pontot láthatunk, mint bármilyen más bringán. Például a villaszárakon, felsőcső tetején, alsócső alján stb. Mivel a rögzítési pontok kialakítása rontja a csövek szerkezeti tulajdonságait, újra kedvelt vázanyag lett a strapabíró acél. Egy acélvázon kialakított furatba például sokkal kisebb eséllyel nyaljuk bele a menetet, mint például aluvázba. Ráadásul kényelmesebb is terepen, mint a merevebb alumínium. A karbon inkább a teljesítmény-orientált gravel bike-ok vázanyaga, mivel már léteznek gravel-versenyek is, nyilvánvalóan az itt használt bringák a szénszálas anyagból készülnek.

A gravel bike-ok felszereltsége igen különböző lehet. Az áttételezés követheti a klasszikus országúti kiosztást elöl dupla lánctányérral, de sok gravel bringát szerelnek szimpla lánctányérral elöl. Utóbbi esetben hátul a széles átfogású, például 10-42/48 fogaskoszorú is jellemző, 40-es, vagy 42-es lánctányérral. Amíg országútra még elvétve kaphatók felnifékes kerékpárok, a gravel bike-ok egyöntetűen tárcsafékesek. Általában hidraulikus modellel, de az alacsonyabb árkategóriákban (vagy világutazóknál) felbukkannak a mechanikusok is. Speciális hajlítású kormánnyal rendelkeznek, ahol az alsó rész kiszélesedik. A sajátos ergonómia mellett így praktikusabb a bikepacking csomag felszerelése a kormányra. A gumi rengetegféle lehet, a gyémántmintás, majdnem slicktől a komolyabb terepmintás külsőig, kb. 35-től 60 mm szélességig.

Összességében elmondható, hogy ha valaki szeretne egy komoly és sportos hobbikerékpárt, amit univerzálisan használhat – testedzésre, túrázásra, örömbringázásra, vagy akár közlekedésre is – a gravel bike ideális választás lehet.

Információk:
Rólunk:
1036 Budapest Pacsirtamező u.16.
H-K-Sze-P:10-18h Cs:10-19h Szo:10-14h V:Zárva
k2[a]k2shop.hu
Az oldal sütiket használ. Az oldal harmadik féltől származó szoftvereket is használ