Mountain bike kell, de milyen?

Mountain bike kell, de milyen?
Az összes kerékpár-kategória közül a mountain bike kínálja a legszínesebb palettát, hiszen a túrakerékpároktól a különböző extrém sportokhoz szükséges speciális bringákig, egymásra szinte nem is hasonlító gépcsodák tartoznak ide

A vásárlók számára természetesen nem ér véget a dilemma annyival, hogy sikerült belőni a mountain bike kategóriát, amiből kiválasztja majd leendő kerékpárját. Ahogy már előző részünkben is említettük , célszerű felhasználás szempontjából csoportosítani a mountain bike -okat. Lehet technikai paraméterek szerint is kezdeni a felosztást, de oldalakon keresztül sem érne véget a különböző kerékméretek, centinként változó rugóutak, vázkialakítások kombinálása. 
A moutain bike-ok hobbibringások, túrázók számára aszerint csoportosíthatók, hogy jellemzően milyen terepen hajtják őket.

Egy egész napos túra a haverokkal megtörténhet Budapest és Dobogókő között turistaösvényeket és aszfaltot kombinálva, vagy éppen az Alpok két 2000-es csúcsát összekötő meredek, köves, gyökeres trailjein is. Nyilván adott terephez különböző bringásoknak különbözhet a „komfortos” kerékpár fogalma, például egy képzett lejtőző jól érezheti magát egy merevfarú MTB nyergében azon a pilisi túrán, de egy abszolút kezdő, aszfalthoz szokott bringásnak jól jöhet az össztelós még a Hosszúhegyi úton is…

Következzenek tehát a legtöbb vásárló számára jól definiálható kategóriák a fentiek szerint:

Merevfarú (vagy hardtail) mountain bike-ok:  általában 29”-es kerekekkel készülnek  (kisebb, vagy női méretekben 27,5”-essel, esetleg 26"-essel) , csillapítás nélküli karbon, alumínium, vagy acél vázzal és elöl teleszkóppal. Hajtásrendszerét tekintve fontos a széles áttételtartomány is, hiszen nagyon meredek emelkedőn, terepen is használjuk, ugyanakkor lejtmenetben nagy sebességet is elérhetünk velük. Ma divatos egy árszint fölönt kizárólag 1x12-es hajtással szerelni a bringákat, de ezekről hiányoznak a lendületesebb fokozatok enyhén lejtő utakhoz. Ezt vegyük figyelembe, ha szeretjük nagyobb sebességénél is megtekerni a bringát, vagy ha lassabb fordulattal hajtunk. Ritka már, de valakinek érdemes a 2x11 vagy 2x12 hajtást keresni. A megállásról a mai hegyikerékpárokon már egyöntetűen tárcsafékek gondoskodnak, melyek közül mindenképpen érdemes minőségi, hidraulikus verziót választani. Mondjuk a váltó, váltókar tekintetében sokszor nincs érzékelhető különbség két különböző árú modell között, a tárcsaféknél inkább.

A merevfarú montikat jellemzően túrázásra, hobbi sportolásra ajánljuk azoknak, akik főleg terepen, az erdőben szeretnek kikapcsolódni, és kevesebbet használják ezt a kerékpárt közlekedésre. Természetesen a mountain bike ezen kategóriája sárvédőkkel, kiegészítőkkel felszerelve (a vázon vannak furatok a rögzítéshez) bevethető városban is (ATB kategória). A hardtail mountain bike-ok 200 000 forint környékétől kezdődnek, az egymillió forintot közelítve pedig már olyan gépet vehetünk karbonvázzal, ami a legigényesebb hobbibringások céljainak is megfelel. A  millió fölötti kategóriában akkor érdemes gondolkozni, ha versenyszerű körülmények között is bevetjük majd, vagy fontos a minél alacsonyabb tömeg.

Kis rugóutas össztelós mountain bike-ok: Míg a merevfarú mountain bike-ok inkább abból a szempontból univerzálisak, hogy a túrázáson kívül kompromisszumos megoldásként közlekedésre is bevethetőek, addig a kis rugóutas (elöl-hátul 100-130 mm) fullyk a hegyi túrázás Jolly Jokerei. (XCO - olimpiai cross versenyzésre is főleg ilyeneket használnak) Vázgeometriájuk miatt felfelé és lefelé is kezesek, hosszabb távon is hatékonyak, csillapításuk viszont minden körülmények között magas szintű komfortot biztosít felhasználóiknak.

Nyilván felszereltség szempontjából nagyon különbözőek lehetnek és váz és váz között millió forintos különbség is adódhat. 500 000 forint felett érdemes össztelósban gondolkozni, ezek a bringák viszont már sokak számára új szintre emelhetik a hegyikerékpározás élményét. A határ a csillagos ég, komolyabb cross-country versenyfullyk az 5 millió forintos árat is elérhetik. Minél komolyabb egy össztelós mountain bike, annál több lehetőséget kínál a felfüggesztés beállításai terén is. A modern fullykon már legtöbbször kormányról vezérelhető, leengedhető nyeregszárat (dropper post-ot) is találunk. A merevfarú montikhoz hasonlóan itt még fontos a széles áttételtartomány.

Nem versenyszerűen bringázók számára ebben a kategóriában a karbonváz tulajdonképpen luxus, a menettulajdonságok szempontjából nem tesz hozzá annyit a kerékpár hatékonyságához, mint a merevfarúaknál. Tömeg szempontjából viszont nagyon is sokat lehet nyerni a szénszálas vázanyaggal! Rövid rugóútnál a 29”-es kerékméret jellemző.
All-mountain – közepes rugóutas – össztelós mountain bike-ok: Ezeknek a bringáknak nagyjából 130-160 mm-ig terjed a rugóútjuk és vegyesen találkozhatunk jellemzően 29”-es, de akár 27,5”-es kerékmérettel is. Az all-mountain hegyikerékpárok vázgeometriájánál már előtérbe kerül a lejtőzés, illetve ebben a kategóriában még fontos, hogy hatékonyan teljesíthetőek legyenek az emelkedők is. A kormányról vezérelhető dropper post már alaptartozék, ahogy a ballonos (2,35”-től felfelé) gumi is. Az alumínium vagy karbonváz között csak a tömeg képez reális különbséget, ami természetesen az árcédulán is meglátszik.

Míg a merevfarúak és a rövid rugóutas mountain bike-okat szerelik több lánctányéros váltórendszerekkel is, az all mountain kategóriában szinte egyöntetűek az egy lánctányéros rendszerek, és felkerülhet láncleesés-gátló is a bringákra. Ezek a kerékpárok már egyértelműen sportszerek hobbi sportolásra, technikás lejtőkre. A másik oldalon közlekedésre, általános túra-felhasználásra nem annyira alkalmasak, mert felesleges tömeget cipelünk, illetve a geometria sem a hajtáshatékonyságot támogatja elsősorban. A technikás traileken viszont annál inkább szükség van a nagyobb rugóútra és a lejtőző geometriára. Árban vastagon 500 000 forint felett, inkább egymillió forinttól indul a paletta, a határ pedig a kis rugóutas fullykhoz hasonlóan a csillagos ég.

Enduro mountain bike-ok: Az enduro össztelósok már kifejezetten lejtőzésre készülnek, ugyanakkor még alkalmasak arra, hogy feljussunk nyergükben a lejtő tetejére is. Elöl-hátul 160-180 mm rugóutat biztosítanak, ami már elegendő akkor is, ha a sípályákon nyári szezonban kialakított bike parkokban használjuk őket. A homlokcsőszög itt már egyértelműen a 60 fokhoz van közelebb, mint a 70-hez, a teleszkópok becsúszói 36 vagy 38 mm-esek, a kormányszár nagyon rövid a direkt irányíthatóság érdekében. 1x11 vagy 1x12 hajtásrendszer és a lánc leesését megakadályozó szerelékek találhatók rajta. A dropper post alaptartozék.

Az enduro bringáknak már hatalmas terhelést kell kibírni a könnyebb mountain bike-okhoz képest, nagyobb ugrásokat, nagy sebességet kemény terepen. Természetesen  a vázat és a kiegészítőket is strapabíróbbra kell tervezni,  a 29" vagy 27,5"-es méretű kerekek is erősebb építésűek (2,4, vagy ballonosabb gumikkal). Ennek ellenére – mivel versenyeket is rendeznek ebben a szakágban – találkozhatunk karbon gépcsodákkal, 3-5 millió forint körüli áron is. Az indulóár 1 000 000 Ft körül kezdődik. Az enduro mountian bike-ok egyéb felhasználási területe még az all-mountain bringákhoz képest korlátozottabb, arra érdemes használni őket, amire valók: endurózásra, bike park-okban sportolásra.

Speciális mountain bike-ok: ha egy kerékpár vásárlónak azon kell gondolkoznia, hogy milyen kategóriában keres mountain bike-ot, akkor biztos nem speciális sporteszközt keres… Ezért a terjedelmi korlátok miatt most nem is térnénk ki több kategóriára, csak a felsorolás szintjén. Az össztelós mountain bike-ok külön kasztját képezik a nagyobb rugóutas gravity bike-ok: a 200 mm körüli rugóúttal rendelkező downhill bringák , vagy a legnagyobb ugrásokhoz optimalizált freeride gépek . Ügyességi szakágak képviselői számára készülnek a dirt-, street-, vagy triál gépek , melyek tulajdonképpen már nem is hegyikerékpárok a szó szoros értelmében.

Persze léteznek még – nem csak sportolók számára – speciális kategóriák, ilyen (volt) például a fatbike , amivel hóban, sáros terepen lehet mókázni (rövid tiszavirágzást követően egyre inkább kihalóban van). Vagy nagyobb rugóutas merevfarú „ fun-bike ”-ok pluszos gumival, melyek az össztelós all-mountain vagy enduro gépek „gazdaságos” verziói is egyben. Szintén meg kell említeni a speciális női mounain bike-okat, a legtöbb allkategóriában kínálnak ilyeneket a nagyobb gyártók, a nők igényeihez igazítva. 
 

Információk:
Rólunk:
1036 Budapest Pacsirtamező u.16.
H-K-Sze-P:10-18h Cs:10-19h Szo:10-14h V:Zárva
k2[a]k2shop.hu
Az oldal sütiket használ. Az oldal harmadik féltől származó szoftvereket is használ