Trekking kerékpárok: ha télen-nyáron tekersz

Trekking kerékpárok: ha télen-nyáron tekersz
A trekking kerékpárok a korábban tárgyalt cross bringákhoz hasonlóan széles csoportnak készülnek, de kicsit máshogy értendő az univerzális használat.

Nem véletlen, hogy sok kerékpárgyártó katalógusában együtt tárgyalják a két kategóriát és cross/trekking menüpont alatt szerepelnek ezek a bringák. Nagyon leegyszerűsítve és kicsit pontatlanul úgy fogalmazhatnánk, hogy a trekking kerékpárok városi közlekedéshez és hosszabb távú túrázáshoz szükséges felszereléssel ellátott cross kerékpárok (vagy fordítva).
A megfogalmazás azért pontatlan kicsit, mert a trekkingeken főleg szilárd burkolatra való gumikat találunk, de egyébként a kerékméret, a geometria, az üléspozíció és az áttételtartomány hasonló. A cross kerékpárok specifikációja inkább feltételezi a terepen túrázást is, ezért a gumit ennek megfelelően választják hozzá.

A cross kerékpárok inkább olyan értelemben univerzálisak, hogy gyakorlatilag bárhol túrázhatunk, sportolhatunk nyergükben, a hangsúly a rekreációs bringázáson van. A trekking kerékpárokkal szintén túrázhatunk és alkalmasak rekreációs sportolásra, de az aszfaltra szánt gumik és a sok kiegészítő felszerelés miatt a terepen kevésbé mozognak otthonosan, mint a cross bringák.

Cserébe viszont a cross gépekhez képest jobban kihasználhatók a mindennapokban, hiszen általában gyárilag felszerelik a sárvédőket, csomagtartót, kitámasztót, világítást és egyéb apróságokat is. A trekkingek a sok kiegészítő miatt kicsit nehezebbek, de biztosak lehetünk benne, hogy nem lesz sáros a nadrágunk, ha elkap az eső. Egyszerűen felerősíthetünk rájuk csomagot is, és a dinamós világítást sosem felejtjük otthon, mint a villogókat.

Trekkinget tehát az vásároljon, akinek a túrák során fontos a sok kiegészítő, vagy sokat használja egész évben mindennapos közlekedésre a bringát, szüksége van sárvédelemre és világításra. A trekking kerékpárok minimálisan drágábbak egy hasonló cross gépnél, nagyjából 150 000 Ft-tól kezdődik az áruk. Ha viszont valaki külön szeretné megvásárolni a kiegészítőket egy cross kerékpárra, sokkal rosszabbul jár majd a végén.

A trekkingek többnyire masszív, tartós alumínium vázra épülnek, női és férfi változatban, hagyományos egyenes, vagy magasított kormánnyal, lokkolható (lezárható) teleszkóppal. A geometria kényelmes üléspozíciót ad ki, hosszú távon is élmény a bringázás. A kerékméret a legáltalánosabb, 622 mm-es felnik, 35-45 mm széles gumikkal, főleg aszfaltra ajánlott mintázattal, amivel azért döngölt földutakon is elboldogulunk.

Az alkatrészeknél lényeges a minőségi fékrendszer, ma már ez hidraulikus tárcsaféket jelent. Egy trekkinget sokszor használunk esőben, nedves úton is, ilyenkor is fontos a biztonságos megállás. A váltórendszerben a Shimano alsó középkategóriájától felfelé már jól működnek együtt a komponensek, ami lényegesebb, az a meghajtás. 
A széles áttételtartományra ugyanis szükség van, hiszen egy nehezebb trekking bringával az emelkedők is nehezebbek, mint egy könnyű országútival. A hegy leküzdésére pedig pörgős fokozatok kellenek. A tripla tányéros hajtómű legkisebb lánckereke 24-es vagy 26-os, ez hátul 36-os lánckerékkel már elegendő. Ugyanakkor sokan a hosszabb, lankás lejtőkön is szeretnek minél gyorsabban tekerni, ehhez pedig jól jön a 48-11-es áttétel.

A kedvezőbb árú, vagy drágább trekkingeket általában nem a váz (90%-ban alumínium vázakról beszélünk) különbözteti meg, hanem a felszereltség. És ez alatt nem is elsősorban a kicsit jobb minőségű teleszkópos villa, vagy a 30 grammal könnyebb hátsó váltó értendő, hanem a minőségi kiegészítők, például egy felső kategóriás világítás rendszer, design sárvédők, masszív, valóban nehéz csomagokkal terhelhető csomagtartó, zselés nyereg, komfort markolat stb.
Trekking bringa vásárlásánál nem elég, ha tudjuk, mit szeretnénk, a kiválasztott kerékpárnak maradéktalanul teljesíteni kell a funkciókat. Egy trekking bringánál szinte semmi jelentősége nincs, hogy Deore vagy SLX váltót szereltek rá. Az XT csak a marketing és a „parasztvakítás”, de ha mondjuk beleér a sarkad a csomagtartóba tekerés közben, vagy nincs megfelelő útja a fékkábelnek és a világítás drótjainak, vagy zörög sárvédő egy hét után, akkor megette a fene a drága váltót…

Összefoglalva a trekking bringa az, amit úgy választ az ember, ahogy autót is. Használjuk munkába járáshoz, hétvégi túrákhoz, szabadidő tartalmas eltöltéséhez. Egy jó trekking bringa akár megváltoztathatja az életstílusunkat a mindennapokban.  Ha már szóba került a motorizáció, a legdinamikusabban fejlődő szegmens Európa szerte a kerékpározásban az e-bike iparág, melyek között a legnagyobb szeletet az elektromos rásegítéses trekkingek hasítják ki maguknak a tortából.

Információk:
Rólunk:
1036 Budapest Pacsirtamező u.16.
H-K-Sze-P:10-18h Cs:10-19h Szo:10-14h V:Zárva
k2[a]k2shop.hu
Az oldal sütiket használ. Az oldal harmadik féltől származó szoftvereket is használ