Nehéz róla hosszasan írni bármit, mert igazából mindenre azt tudnám csak mondani, hogy jó – értékel Erik, ami tulajdonképpen összhangban van a Foil tervezőinek koncepciójával. A kerékpár három éve debütált az ausztrál profi országúti csapatnál, és nem titkoltan olyan bringát akartak életre hívni, ami bármilyen versenyen bevethető. Egyszerre könnyű, aerodinamikus, merev és kényelmes. Mathew Hayman még a győzelmével véget érő Párizs-Roubaix kockaköves klasszikuson is ilyen gép nyergében tekert, pedig ezen a különleges versenyen a legtöbb csapat teljesen más kerékpárt használ, mint a többi viadalon.
Eriknek is bevált, röviden a következőket mondta egyéves használat után a Scott Foil 20-ról: Könnyű, úgyhogy gyors felfelé és mellette nagyon merev. Eddig főleg cyclocross bicókkal edzettem országúton, és azért a Scott Foil egy érezhető váltás volt. Nagyon merev és agresszív. De az is feltűnt, hogy az úthibákat kevésbé érzem vele, mint eddig. Ez érdekes volt elsőre, hogy milyen kényelmes. Az Ultegra szett hibátlan volt. Egy rossz szót se tudnék igazán mondani a bicóról versenyzői szempontból. Annyi negatívum volt a kerékpárral kapcsolatban, hogy a hátsó fékhez nem volt finomállító, de ezen kívül semmit se tudnék mondani. Ez a bringa nagyon rendben van.
Pedig a Foil 20 messze nem a legdrágább versenygép a Scott országúti palettáján. A csúcsot most a tárcsafékes prémium modellek jelentik, jóllehet a profi versenyzők többsége még mindig a felnifékes kerékpárokat részesítik előnyben a tárcsásokkal szemben. A Foil 20 is ugyanarra az IMP HMF Aero karbon vázra és villára épül, mint a profik bringái, de a költséghatékonyság jegyében az R8000-es Ultegra alkatrészekkel szerelik, és egyszerűbb edzőkerekekkel szállítják, a csúcsszuper kerékpár fogyasztói ára így állhat meg 1 000 000 Ft alatt. A kerékszettet tekintve ez jó megoldás, hiszen a legtöbb versenyzőnek vannak külön versenyeken használt kerekei (Eriknek is), az Ultegra szett pedig a legjobb ár/érték arányú család ma a piacon.
A vázon több jellegzetesség van, ami miatt a világ egyik legjobb kerékpárjának tartják a Foilt: az aero formákon túl érdemes megfigyelni a villaváll integrálását a váz első háromszögébe, így a kerék és az alsócső között mindössze pár milliméter rés marad, nem keletkezik turbulencia a kerék és a váz között. A merevség is valóban felülmúlhatatlan, ennek növelése érdekében 1-1/4” – 1-1/2” átmérőjű, konikus karbon villanyakkal készül az új Foil, amihez aerodinamikus kormányszár társul, szintén aero hézagolókkal. A BB92-es középrésznek és a robusztus formák is fokozzák a merevséget. A középrész mögé „száműzött” hátsó fék lehet, hogy szerelhetőség és beállítás szempontjából nem ideális, de a fékhatás azon a ponton erősebb, az alacsonyan bekötött támvillák és a fékhíd hiánya pedig komfortossá teszik a Foil hátulját.
A Foil geometriája első ránézésre kicsit komfortbringásnak tűnik, de ez ne rettentse el a versenyzőket, hiszen a villaváll is kimondottan alacsony építésű és a lapított stucni és kormány is szűkíti a magasságot. A Foil a Mitchelton-Scott csapatában és Eriknél is bizonyította, hogy kellően agresszív a geo versenyszerű használathoz. Jó hír, hogy elegendő, összesen hét méretben kapható a Scott Foil. További információk, specifikáció, geometriai adatok a kapcsolódó terméklapon!
További képek a jobboldali galériára kattintva.
Tartósteszt: Fetter Erik és a Scott Foil 20
A junior (U19) mountain bike bajnok, Fetter Erik egy Scott Foil 20 kerékpárral versenyezte és edzette végig a szezont, válogatott színekben komoly nemzetközi versenyeken is megfordult vele.